Direct naar content

Regionale Belasting Groep ondertekent Direct Duidelijk Deal  

Op 13 november heeft Henk Sigmond, directeur van de Regionale Belasting Groep (RBG) de landelijke Direct Duidelijk Deal ondertekend. Hiermee geeft de RBG aan dat ze duidelijke taal belangrijk vindt en zich hiervoor blijvend gaat inzetten. 

Directeur Henk Sigmond: ‘We vinden het belangrijk dat onze klanten onze brieven begrijpen. We hebben onze brieven jaren geleden al klantgericht herschreven. Nu gaan we een stapje verder met de invoering van Direct Duidelijk,  zodat meer mensen weten wat er van ze verwacht wordt, maar ook meer mensen weten wat hun rechten zijn.”  

Wat is de Direct Duidelijk Deal 

Het Rijk wil dat overheden duidelijke en begrijpelijke teksten schrijven. Het doel hiervan is dat meer mensen kunnen meedoen en weten wat er van ze verwacht wordt. Als overheidsorganisatie kan je de Direct Duidelijk Deal ondertekenen. Hiermee verklaar je als organisatie serieus hiermee aan de slag te gaan. Zodat je een overheidsorganisatie bent die duidelijk en begrijpelijk communiceert. 

Hoe communiceer je direct duidelijk? 

Hiervoor zijn een aantal regels opgesteld. De belangrijkste regels zijn: 

  • Schrijf vanuit de lezer 
  • Zeg gelijk wat je beslissing is 
  • Schrijf concreet 
  • Gebruik makkelijke woorden en korte zinnen 
  • Gebruik afbeeldingen om zaken duidelijk uit te leggen 

Wat doet de RBG? 

  • We zijn gestart met het herschrijven van moeilijke taal in onze brieven.  
  • De website is al voor een groot deel herschreven.  
  • We hebben taalcoaches opgeleid. Zij helpen medewerkers bij het schrijven van direct duidelijke brieven en e-mails. 
  • We hebben een tool aangeschaft die medewerkers helpt duidelijke teksten te schrijven. 
  • In november krijgen alle schrijvende medewerkers een taaltraining. 
  • We onderzoeken hoe we onze brieven het beste door anderen kunnen laten testen. 

De RBG kijkt ook naar andere manieren 

De RBG pakt niet alleen de inhoud van brieven en e-mails aan. Soms blijkt een brief niet het juiste middel te zijn.  We kijken dan ook naar andere mogelijkheden, zoals een telefoongesprek of een huisbezoek.