Per 1 januari 2026 neemt de Regionale Belasting Groep (RBG) de uitvoering van de gemeentelijke belastingen van de gemeente Zuidplas over. Dit betekent dat inwoners en bedrijven hun lokale belastingen voortaan overzichtelijker en op 1 plek kunnen regelen. Alle inwoners en bedrijven krijgen in februari een brief met daarin meer informatie.
Inwoners ontvangen 1 aanslag voor alle lokale belastingen
Vanaf eind februari 2026 ontvangen inwoners 1 gecombineerde aanslag voor
- waterschapsbelasting
- afvalstoffenheffing
- rioolheffing
- onroerendezaakbelasting (OZB)
Hiermee vervallen de losse nota’s van verschillende instanties. De totale kosten worden nu in 1 overzicht getoond. Het blijft mogelijk om in maximaal tien delen te betalen.
Bedrijven ontvangen ook nog een nota van een afvalverwerker
Bedrijven ontvangen vanaf eind februari 1 aanslag van de RBG. Daarop staat geen afvalstoffenheffing. Voor het ophalen van het bedrijfsafval verandert er niets. Bedrijven moeten daarvoor een contract afsluiten met een erkende afvalverwerker. En ontvangen een aparte nota van de afvalverwerker.
Inwoners krijgen inzicht in de kosten voor hun restafval
Nieuw is dat inwoners via Mijn RBG vanaf 2026 de volgende dingen kunnen bekijken
- Hoe vaak een ondergrondse container voor restafval is geopend met hun afvalpas
- Hoe vaak de grijze minicontainer voor restafval is geleegd
- Hoe vaak de inwoner naar het afvalbrengstation is geweest
Extra hulp
Gemeente Zuidplas en de RBG bieden gratis ondersteuning bij het regelen van belastingzaken. Dit doen ze zowel online als op verschillende locaties in de dorpen. Dit gebeurt in samenwerking met de Postkamer van Stichting ZO!. De data volgen in het nieuwe jaar. Vragen over belastingzaken van 2025 of eerder blijven via de gemeente lopen (gemeente@zuidplas.nl).